• Hennie Hallink

Adem uit, adem in

De titel lijkt in eerste instantie wel op een theatershow van Jochem Myjer, en dan andersom. Eerst uitademen en dan inademen. Mijn neefje van 10 jaar oud kent hele stukken van deze show uit zijn hoofd. Met de bekende fragmenten over ‘wadlopen’, de Bonaire-menéér en ‘cursus imiteren’.

Inademen, het eerste wat we doen bij onze geboorte en als we de laatste adem uitblazen is ons lichaam levenloos. En daartussenin ademen we heel wat af.

Ademhalen, we denken er vaak niet over na. En toch is deze activiteit het meest essentiële van ons bestaan. We kunnen niet zonder.

Dan is het nóg meer bijzonder dat we er vaak niet bij stil staan hoe dit systeem in ons lijf werkt.

Mensen weten vaak niet of ze snel of langzaam ademhalen en ook niet of ze een hoge borstademhaling hebben of een diepe buikademhaling. Tenzij ze aan bijvoorbeeld yoga of tai-chi doen of zangles hebben (gehad).


Bewust (uit)ademen

Als je inzicht krijgt in wat bewust ademen met je kan doen, kan dat veel opleveren. Het boek ‘Verademing’ van Bram Bakker en Koen de Jong is in drie jaar tijd tien keer herdrukt! Hierin wordt het verband tussen ademhaling en uiteenlopende psychische en fysieke klachten inzichtelijk gemaakt. Als je snel ademt gebruik je veel energie en dit kan volgens de schrijvers van het boek leiden tot veel fysieke klachten. Als je rustig ademt, dan komt je brein ook tot rust. Vaak wordt uitgegaan van zes in- en uitademhalingen per minuut in rusttoestand. Bij inspanning en sport is dit aantal hoger.

Lang uitademen is belangrijker dan inademen, vandaar dat de titel van dit blog ook begint met ‘adem uit’. Bij de uitademing wordt je parasympaticus geactiveerd en die zorgt voor ontspanning. Iceman Wim Hof hanteert in zijn methode ademhalingsoefeningen in combinatie met koudwaterbaden. Met zijn methode traint hij zowel het immuunsysteem als het autonome zenuwstelsel. Vele gezondheidseffecten worden aan zijn methode toegeschreven (van natuurlijke antidepressiva tot minder ontstekingen en betere zuurgraad in het lichaam).


Resetten

Als ik het te druk heb of spanning in mijn lijf voel, dan helpt vijf minuten bewust ademhalen. Alsof ik op deze manier de resetknop indruk en de spanning voel wegstromen. Een verademing.

Van een oud-huisarts kreeg ik ooit in een seminar te horen dat voor gezond oud worden drie B’s van belang zijn : Bewegen, Bewust ademen en Belangstelling houden.

Deze zaken kosten ons geen geld. Wel actie!

Voor de farmaceutische industrie is het onwenselijk als veel klachten met bewust ademen en bewegen verdwijnen. Bewegen, in- en uit ademen en genieten van het goede van het leven is al vaak genoeg om gezonder te leven.


ZELF DOEN

Onderbreek werkdagen waarop je lang achter de computer zit, door iedere 20 minuten rechtop te gaan zitten en 4 keer rustig in te ademen en je uitademing te verlengen. (bron: Verademing – Bram Bakker en Koen de Jong)


En vandaag zoveel mogelijk naar buiten. Opademen in de zon. Ook al hebben we nog een lange adem nodig tot we weer voluit kunnen leven en (zonder mondkapjes) vrij kunnen ademhalen!


373 views0 comments

Recent Posts

See All

© 2021 Hennie Hallink

KVK 01175456 / BTW-ID NL001661171B47

Privacyverklaring