• Hennie Hallink

Bottom-up recreatie

Het is bijna zomerperiode. Tijd voor vakantie. Met z’n allen in het vliegtuig ? Kamperen bij de boer? Een huisje geboekt in het buitenland of gewoon thuis? In elk geval zullen we deze zomer meer op afstand recreëren.


De afgelopen maanden is er creatief nagedacht in veel organisaties en bedrijven. Alles in het teken van de 1,5 meter. Met behulp van stickers, mondkapjes, pijlen, plexiglasschermen, videobellen en alles wat nu via het scherm gaat. De bewegingsvrijheid wordt iets ruimer en gaan we straks ook weer de grens (grenzen) over ?

De vakantieperiode hebben we nodig om ons op te laden, nieuwe energie op te doen en onze zinnen te verzetten. Re-creatie wordt ook letterlijk vertaald als vernieuwing, verfrissing. In ruimte lukt creatief denken vast beter dan in beklemming. Soms, als er teveel ruimte is, (zonder horizon) kan creativiteit ook stokken. En hoe moet het met de creatieve beroepen in de kunst ? Hoe frustrerend het is voor de theaterzalen, dat er nu nog maar 30 mensen toegelaten mogen worden. En hoe ziet de toekomst voor zangers, koren en orkesten eruit ? Dat je gevoelens van oneerlijke behandeling kunt ervaren als je ziet dat de vliegtuigen weer tot de laatste stoel bezet mogen worden.


Een erg inspirerend boek uit de jaren ’90 van Jim van den Beuken en nog meerdere creatieve denkers heet : Creaddenda. De kracht van creatief denken, associëren, brainstormen, mind-mappen, de denkhoeden van De Bono en veel meer. Methodes die nog steeds werken in teams en organisaties.

Naast dit boek stond ook het boek van Marinus Knoope, De Creatiespiraal, in mijn boekenkast. Met als ondertitel ‘Van wens naar werkelijkheid’. Hoeveel wensen van ons worden er werkelijkheid? En kunnen we wensen sturen ?


‘Wensen zijn voorgevoelens van hetgeen u in staat bent daadwerkelijk te realiseren’ – Goethe

In hoeverre heb ik als mens invloed op mijn eigen levensomstandigheden? Zeer recent zijn we met de neus op de feiten gedrukt dat onze invloed z’n beperkingen kent.

Knoope onderschrijft het idee dat ons lichaam ons vertelt wat wij willen en niet andersom (bottom up): ‘De mens heeft het bijzondere vermogen zich van zichzelf bewust te kunnen zijn, maar dat is niet hetzelfde als het vermogen om zichzelf te kunnen besturen. Juist wanneer je je zo druk maakt over het besturen, vergeet je jezelf bewust te zijn.’

Het hoofd kan ons inderdaad horendol maken en hoofdpijn bezorgen.

In onze samenleving wordt het hoofd soms topzwaar gemaakt waardoor we de balans kwijt kunnen raken.

Tijd voor vernieuwing! Streef na wat je echt wenst.

Je krijgt eerder wat je verwacht dan wat je wenst’, volgens Marinus Knoope.

Luisteren naar je lijf, je van jezelf bewust zijn.

Je kan overal en altijd luisteren naar je eigen lijf. Je hebt je lijf immers altijd dichtbij. Luisteren naar het lijf is voelen. Stilstaan bij wat je beweegt. Wat vertelt mijn lijf mij ? Als we goed luisteren kunnen we steeds vernieuwd en opgefrist worden. Een vernieuwing zonder begin en zonder eind. Net als in de creatiespiraal.

Het is een soort kringloop. En dan bottom-up.

Vernieuwing en verfrissing zodat je er weer voluit tegenaan kunt na de zomer.

Een mooie, recreatieve zomer gewenst !

292 views1 comment

© 2020 Hennie Hallink

Privacyverklaring